Cultuuronderzoek

De Kracht van Inzicht in Organisatiecultuur

De Kracht van Inzicht in Organisatiecultuur

Cultuuronderzoek biedt krachtige inzichten in de huidige organisatiecultuur en is essentieel voor cultuurverandering. Het brengt zowel zichtbare cultuurelementen als verborgen dynamieken, patronen, waarden en overtuigingen in kaart. We gebruiken kwantitatieve en kwalitatieve methoden vanuit de antropologie en het bedrijfsleven. Het resultaat van het cultuuronderzoek biedt handvatten voor verbeteringen en vormt de start voor een succesvolle cultuurverandering .

Judith Weuring geeft een presentatie over de aanpak van Great Company Culture

Cultuuronderzoek

De Kracht van Inzicht in organisatiecultuur

De Kracht van Inzicht in organisatiecultuur

Cultuuronderzoek biedt krachtige inzichten in de huidige organisatiecultuur en is essentieel voor cultuurverandering. Het brengt zowel zichtbare cultuurelementen als verborgen dynamieken, patronen, waarden en overtuigingen in kaart. We gebruiken kwantitatieve en kwalitatieve methoden vanuit de antropologie en het bedrijfsleven. Het resultaat van het cultuuronderzoek biedt handvatten voor verbeteringen en vormt de start voor een succesvolle cultuurverandering .

Judith Weuring geeft een presentatie over de aanpak van Great Company Culture

Cultuurvraagstuk

stap 1

Jullie cultuurvraagstuk
formuleren

Een cultuuronderzoek doe je niet zonder reden; er ligt altijd een probleem of vraagstuk aan ten grondslag. Voordat het cultuuronderzoek bij jullie start, formuleren we een duidelijke vraagstelling. Cultuurvraagstukken uit de praktijk:

  • Er is gebrek aan verbinding en gedeelde identiteit in onze sterk gegroeide organisatie.

  • We willen af van de vervelende dynamieken binnen teams.

  • Een conflict in de organisatie beïnvloedt de cultuur negatief.

  • Medewerkers ervaren een gebrek aan sturing vanuit het leiderschap.

  • Hoe worden we aantrekkelijker voor het aantrekken en behouden van talent?

  • Te lage medewerkerstevredenheid en -motivatie.

  • We willen verbeteren op onze diversiteit en inclusie.

  • Uit exit-interviews blijkt dat mensen bij ons vertrekken door de ervaren stroperigheid.

Cultuurvraagstuk

stap 1

Jullie cultuurvraagstuk formuleren

Een cultuuronderzoek doe je niet zonder reden; er ligt altijd een probleem of vraagstuk aan ten grondslag. Voordat het cultuuronderzoek bij jullie start, formuleren we een duidelijke vraagstelling. Cultuurvraagstukken uit de praktijk:

  • Er is gebrek aan verbinding en gedeelde identiteit in onze sterk gegroeide organisatie.

  • We willen af van de vervelende dynamieken binnen teams.

  • Een conflict in de organisatie beïnvloedt de cultuur negatief.

  • Medewerkers ervaren een gebrek aan sturing vanuit het leiderschap.

  • Hoe worden we aantrekkelijker voor het aantrekken en behouden van talent?

  • Te lage medewerkerstevredenheid en -motivatie.

  • We willen verbeteren op onze diversiteit en inclusie.

  • Uit exit-interviews blijkt dat mensen bij ons vertrekken door de ervaren stroperigheid.

Cultuuronderzoek

stap 2

De aanpak

Cultuuronderzoek voeren wij uit door veldwerk, interviews, participatieve observatie en desk research: methoden vanuit de antropologie. Aangevuld met kwantitatieve technieken waar passend, zoals een op maat gemaakte online cultuurscan of de kernwaardenscan. De kracht van inzicht start bij de bevraging van de huidige situatie.

“Bewustwording is het begin van alle verandering.” (Eckhart Tolle)

Een cultuuronderzoek kan een dag duren of een paar maanden, dat bepalen we in overleg.

Resultaat van Cultuuronderzoek

stap 3

De Kracht
van inzicht

De resultaten van het cultuuronderzoek bieden een antwoord op jullie vraagstuk, dankzij een breder inzicht in jullie organisatiecultuur. Cultuuronderzoek geeft ook altijd krachtig inzicht in dat wat jullie uniek maakt en waar je terecht trots op kunt zijn.

Onder de ijsberg

Vaak blijkt uit het cultuuronderzoek dat het zichtbare probleem slechts een symptoom is van een dieper liggende oorzaak. Pas wanneer je de werkelijke oorzaken begrijpt, kun je werkelijke oplossingen ontwikkelen. Precies daarom is een cultuuronderzoek zo nuttig.

Uitkomsten delen

We delen de uitkomsten vaak in fasen; bijvoorbeeld in losse sessies met het leiderschap, met HR, de OR, en met de gehele organisatie. De vorm bepalen we zorgvuldig en in overleg. We benutten de kracht van inzicht in organisatiecultuur om vervolgens effectieve cultuurveranderingsstrategieën te ontwikkelen.

Resultaat

stap 3

De Kracht
van inzicht

De resultaten van het cultuuronderzoek bieden een antwoord op jullie vraagstuk, dankzij een breder inzicht in jullie organisatiecultuur. Cultuuronderzoek geeft ook altijd krachtig inzicht in dat wat jullie uniek maakt en waar je terecht trots op kunt zijn.

Onder de ijsberg

Vaak blijkt uit het cultuuronderzoek dat het zichtbare probleem slechts een symptoom is van een dieper liggende oorzaak. Pas wanneer je de werkelijke oorzaken begrijpt, kun je werkelijke oplossingen ontwikkelen. Precies daarom is een cultuuronderzoek zo nuttig.

Uitkomsten delen

We delen de uitkomsten vaak in fasen; bijvoorbeeld in losse sessies met het leiderschap, met HR, de OR, en met de gehele organisatie. De vorm bepalen we zorgvuldig en in overleg. We benutten de kracht van inzicht in organisatiecultuur om vervolgens effectieve cultuurveranderingsstrategieën te ontwikkelen.

Blijvend effect na een cultuuronderzoek

stap 4

Vervolgstappen
voor succesvolle cultuurtransformatie

Na een cultuuronderzoek is de grootste vrees vaak dat de uitkomsten op de plank belanden. Wij sturen daarom aan op vervolgstappen.

Je kunt denken aan een cultuurverandertraject of opvolging zoals:

Effectieve oplossingen ontwikkelen

Gericht op de werkelijke oorzaken van een cultuurvraagstuk, in plaats van op de symptomen.

Jullie unieke veranderaanpak

De manier waarop je de oplossingen gaat doorvoeren, zou moeten aansluiten op jullie organisatiecultuur. Een familiecultuur transformeert nu eenmaal anders dan een marktcultuur. Je krijgt advies over de voor jullie meest succesvolle manier van veranderen.

Zeggen wat je doet, doen wat je zegt

Als je cultuur congruent is met dat wat je er over uitstraalt in je marketing, werkt dat niet alleen aantrekkelijk voor nieuw talent, maar is de kans ook groter dat je ze behoudt.

Realisatie van je HR-strategie

Met de inzichten uit het cultuuronderzoek kun je inspelen op de unieke onderliggende oorzaken van HR-thema’s zoals ziekteverzuim, personeelsverloop en medewerkersbetrokkenheid.

Regelmatige reflectie

Bedoeld om na een veranderperiode de voortgang bij te houden. Begeleiding van een onafhankelijke derde hierbij kan jullie scherp houden. 

Cultuurdata meten

De voortgang bijhouden door het periodiek meten van bepaalde cultuuraspecten met een online scan. De resultaten bieden waardevolle sturingsinformatie: een mooi startpunt voor het belangrijke gesprek over de ontwikkelingen in jullie cultuur.

Aan de slag!

Jullie kunnen zelf met de uitkomsten aan de slag. Als het past, begeleiden wij jullie daarbij. Of we doen aanbevelingen voor betrouwbare partijen die begeleiding kunnen bieden. Zo organiseren we dat jullie de kracht van inzicht in organisatiecultuur op de best mogelijke manier kunnen omzetten in cultuurverbetering.

Meer weten?

Blijvend effect na een cultuuronderzoek 

stap 4

Vervolgstappen

voor succesvolle cultuurtransformatie

Na een cultuuronderzoek is de grootste vrees vaak dat de uitkomsten op de plank belanden. Daarom sturen wij aan op gestructureerde vervolgstappen, die organisaties zelfstandig gaan opvolgen of met wat extra hulp. 

Effectieve oplossingen ontwikkelen

Gericht op de werkelijke oorzaken van een cultuurvraagstuk, in plaats van op de symptomen.

Jullie unieke veranderaanpak

De manier waarop je de oplossingen wilt doorvoeren, zou moeten aansluiten op jullie organisatiecultuur. Een familiecultuur transformeert nu eenmaal anders dan een marktcultuur. Je krijgt een advies over de voor jullie meest succesvolle manier van veranderen.

Zeggen wat je doet, doen wat je zegt

Als je cultuur congruent is met dat wat je er over uitstraalt in je marketing, werkt dat niet alleen aantrekkelijk voor nieuw talent, maar is de kans ook groter dat je ze behoudt.

Realisatie van je HR-strategie

Met de inzichten uit het cultuuronderzoek kun je inspelen op de unieke onderliggende oorzaken van HR-thema’s zoals ziekteverzuim, personeelsverloop en medewerkersbetrokkenheid.

Regelmatige reflectie

Bedoeld om na een veranderperiode de voortgang bij te houden. Begeleiding van een onafhankelijke derde hierbij kan jullie scherp houden.

Cultuurdata meten

De voortgang bijhouden door het periodiek meten van bepaalde cultuuraspecten met een online scan. De resultaten bieden waardevolle sturingsinformatie: een mooi startpunt voor het belangrijke gesprek over de ontwikkelingen in jullie cultuur.

Aan de slag!

Jullie kunnen zelf met de uitkomsten aan de slag. Als het past, begeleiden wij jullie daarbij. Of we doen aanbevelingen voor betrouwbare partijen die begeleiding kunnen bieden. Zo organiseren we dat jullie de kracht van inzicht in organisatiecultuur op de best mogelijke manier kunnen omzetten in cultuurverbetering.

Meer weten?