Judith Weuring | Corporate antropoloog

Judith Weuring | Corporate antropoloog

Great Company Culture is voor mij de ultieme combinatie van antropologie, duurzaamheid en bedrijfsleven. Van hieruit zet ik mijn kennis en ervaring in voor bedrijven die door verbeteringen in hun cultuur, willen komen tot optimale prestaties en langetermijnresultaten van hun organisatie. Ik doe dat op basis van mijn persoonlijke drive, die ik tijdens studies, reizen en werken in het buitenland ontwikkelde. Mijn focus op het Nederlandse bedrijfsleven kreeg vorm tijdens mijn studie Culturele Antropologie. Met mijn masteronderzoek richtte ik mij op het duurzaamheidsbeleid bij Rabobank International in Utrecht. Vervolgens deed ik vijf jaar lang ruime ervaring op bij PwC Amsterdam. Binnen het team Sustainability voerde ik naast Corporate Responsibility assurance-werk, klantopdrachten uit op het gebied van cultuur & gedrag. Vanwege mijn sterke focus op organisatiecultuur deed ik vervolgens interne projecten voor Human Capital, Learning & Development en het interne cultuur change-team. Die brede basis maakte voor mij de mooiste stap in mijn carrière mogelijk, namelijk die als zelfstandig corporate antropoloog vanuit mijn eigen bedrijf.

Bekijk ook mijn LinkedIn profiel.

“Ik zet mij in voor duurzame impact binnen organisaties en de wereld daaromheen.”

Great Company Culture is voor mij de ultieme combinatie van antropologie, duurzaamheid en bedrijfsleven. Van hieruit zet ik mijn kennis en ervaring in voor bedrijven die door verbeteringen in hun cultuur, willen komen tot optimale prestaties en langetermijnresultaten van hun organisatie. Ik doe dat op basis van mijn persoonlijke drive, die ik tijdens studies, reizen en werken in het buitenland ontwikkelde. Mijn focus op het Nederlandse bedrijfsleven kreeg vorm tijdens mijn studie Culturele Antropologie. Met mijn masteronderzoek richtte ik mij op het duurzaamheidsbeleid bij Rabobank International in Utrecht. Vervolgens deed ik vijf jaar lang ruime ervaring op bij PwC Amsterdam. Binnen het team Sustainability voerde ik naast Corporate Responsibility assurance-werk, klantopdrachten uit op het gebied van cultuur & gedrag. Vanwege mijn sterke focus op organisatiecultuur deed ik vervolgens interne projecten voor Human Capital, Learning & Development en het interne cultuur change-team. Die brede basis maakte voor mij de mooiste stap in mijn carrière mogelijk, namelijk die als zelfstandig corporate antropoloog vanuit mijn eigen bedrijf.

Bekijk ook mijn LinkedIn profiel.

“Ik zet mij in voor duurzame impact binnen organisaties en de wereld daaromheen.”

onderzoeker

adviseur

procesbegeleider

frisse blik

changemanager

trainer

De corporate kracht van culturele antropologie

Antropologie is de studie naar groepen mensen: naar tribes, met elk hun eigen stamhoofd, rituelen en spelregels. Ook organisaties bestaan uit tribes. Willen we groepen in organisaties begrijpen, beïnvloeden, veranderen of sturen? Dan zullen we dus goed moeten onderzoeken en begrijpen hoe groepen mensen zich gedragen en bewegen. Dat is het werk van een corporate antropoloog.

Antropologie heeft eigen onderzoeksmethodes en interventies, maar is vooral een manier van kijken. De antropoloog ziet aannames, overtuigingen, regels en omgangsvormen tussen mensen. “De onzichtbare lijntjes tussen individuen, die maken dat de groep zich als een collectief gedraagt en dat ieder groepslid weet wat de bedoeling is en hoe te gedragen.” De Corporate Tribe (2015)