In vier stappen
een great company culture
Bedrijfscultuur is een breed en abstract begrip, je kunt het concreter maken in gedrag (met onderliggende waarden, patronen, gewoontes); structuur (alles waar je afspraken over kunt maken: organisatiestructuur, periodieke meetings, beoordelingssystemen); en symboliek (voorbeeldgedrag, de fysieke omgeving, taal, rituelen, humor).
Elke organisatie en vraagstuk vraagt een specifieke aanpak. Globaal hanteer ik vier stappen om te bouwen aan een geweldige bedrijfscultuur, waar ik van afwijk als de situatie daar om vraagt.
Onderzoek
Startpunt is een cultuuronderzoek: wat valt bij jullie op, aan gedrag, structuur en symboliek? Door de bril van de corporate antropoloog wordt duidelijk wat sterk is aan jullie cultuur; en wat momenteel stagnerend werkt. De uitkomsten worden teruggekoppeld aan de hele groep, zodat iedereen inzicht krijgt in hoe zaken zijn ontstaan en wat de eigen rol daarin is.
Onderzoek
Startpunt is een cultuuronderzoek: wat valt bij jullie op, aan gedrag, structuur en symboliek? Door de bril van de corporate antropoloog wordt duidelijk wat sterk is aan jullie cultuur; en wat momenteel stagnerend werkt. De uitkomsten worden teruggekoppeld aan de hele groep, zodat iedereen inzicht krijgt in hoe zaken zijn ontstaan en wat de eigen rol daarin is.
Cultuuronderzoek
Cultuuronderzoek door interviews, participatieve observatie en/of een online scan. De groeps- en individuele interviews hebben het doel voor mij om informatie op te halen, en bij-effect voor de geïnterviewden is vaak bewustwording van de eigen rol in de bestaande uitdagingen.
Resultaten
De uitkomsten van het cultuuronderzoek vormen een antwoord op jullie organisatievraagstuk en geven richting voor vervolgstappen. Na de groepsbrede terugkoppeling worden de resultaten indien nodig specifieker toegelicht en uitgewerkt in team-sessies.
Ontwerp
Na het onderzoek kunnen we jullie gewenste cultuur ontwerpen, vanuit jullie missie en kernwaarden. Samen met een groep ambassadors maken we de gewenste situatie, met bijbehorende waarden en gedrag, heel concreet. Het is belangrijk dit op papier te krijgen en daar overeenstemming over te bereiken als organisatie, voordat je een verandering kunt gaan verwachten. Het creëren van draagvlak van de hele organisatie staat in deze fase voorop.
3 maanden
Ontwerp
Na het onderzoek kunnen we jullie gewenste cultuur ontwerpen, vanuit jullie missie en kernwaarden. Samen met een groep ambassadors maken we de gewenste situatie, met bijbehorende waarden en gedrag, heel concreet. Het is belangrijk dit op papier te krijgen en daar overeenstemming over te bereiken als organisatie, voordat je een verandering kunt gaan verwachten. Het creëren van draagvlak van de hele organisatie staat in deze fase voorop.
3 maanden
Monitoren & bijsturen
Tot slot is het belangrijk dat alle ingezette verandering ook beklijft. Daarvoor is eigenaarschap van iedereen in de organisatie nodig. Er zijn twee manieren van monitoren, die continue sturingsinformatie opleveren:
Online & kwantitatief
Per kwartaal, semester of jaar onderzoeken we de voortgang van alle meetbare cultuuraspecten.
Fysiek & kwalitatief
Door participatieve observatie, voortgangsgesprekken, coaching en workshops achterhalen hoe jullie cultuur zich verder ontwikkelt.